Hoofddoekverbod
In de les RZL hebben we even gediscuteerd of hoofddoeken in de scholen verboden moet worden of niet.
Ik vind het moeilijk om hierover mijn mening te delen. Maar één ding weet ik wel zeker. Iedereen moet het erover eens zijn en dit moet dan voor alle scholen gebeuren. Niet dat het bij de ene school wel mag en bij de andere niet.
In de casus die we in de les kregen hebben ging het vooral dat petjes in de klas niet mogen. En hierbij was de vraag of hoofddoeken dan wel mogen in de klas?
Mijn mening is dat als petjes niet mogen hoofddoeken ook niet mogen in de klas.Maar ik zou dan wel de kinderen vrij laten zijn op de speelplaats.
Inleveren voor of tegen het neoliberalisme - Paul Verhaeghe.
Hier verteld Paul Verhaeghe hoe hij onze samenleving ziet. Hij verteld hierbij ook dat de maatschappij is opgedeeld in 4 dimensies: het politieke,het religieuze, het economische en het culturele. En dat deze dimensies de dag van vandaag zijn verdwenen.
Idee 1: 'Ramp op maatschappelijk vlak.'
Op 30 jaar tijd zijn de inkomstenverschillen gestegen. Hoe groter de inkomstenverschillen in de regio, hoe meer gezondheidsproblemen komen : tienerzwangerschappen, kindersterfte, agressie, criminaliteit enz....
Onze samenleving draait maar om 'geld'. Hoe meer geld je hebt hoe beter. Maar niet voor alle mensen is dit haalbaar. De mensen voor wie geld niet haalbaar is, zijn hiervan de dupe. Zij horen bij de 'minderheid'.
Ik zeg altijd : Geld maakt je niet gelukkig, geluk zit in alle kleine dingen.
Idee 2: 'Het neoliberalisme is ronduit gevaarlijk op psychologisch vlak'.
Het is gevaarlijk omdat dit systeem het slechtste in de mens naar boven haalt en het beste onderdrukt. Dit gebeurde vooreerst op de werkvloer, maar ondertussen ook ten volle binnen ons onderwijs, waardoor het zelfs de nieuwe identiteit bepaalt.
Iedereen staat onderdruk door zijn werk. Door al het werk dat men krijgt staan ze onder druk en daardoor krijgt men stress. Ook voor studenten. Er wordt steeds meer werk van je verwacht. We krijgen telkens meer en meer opdrachten. En dat veroorzaakt ook stress voor studenten. Stress omdat ze denken dat ze de opdrachten niet op tijd zullen af krijgen.
Ze moeten meer rekening houden met de te hoge werkdruk van de mens. De lichter maken. Zodat er minder werkdruk is en stress.
Idee 3: 'Pesten was vroeger een probleem op scholen, nu is het bezig op de werkvloeren.'
Ik vind het erg dat pesten ook voorkomt op het werkvloer en hierbij worden dan ook altijd de zwaksten mee geconfronteerd. Pesten hoort niet op een werkvloer waar volwassen mensen zijn. Maar pesten hoort ook niet in scholen. Het is aan de volwassenen om een goede voorbeeld te geven aan kinderen dat pesten niet goed is. Meer en meer hoor je van zelfdoding door 'pesten'. Ik vind dit erg, er zijn al genoeg slachtoffers en toch stopt dit niet. Idee 4: ‘Nooit waren we zo vrij. Nooit hebben we ons zo machteloos gevoeld’.
We zijn vrij, dat we op seksueel vlak zo ongeveer alles moeten uitproberen
wat vroeger verboden was, en dat we om het even welke politieke stroming mogen aanhangen. Dat kan allemaal omdat die zaken geen enkel belang meer hebben.
We krijgen stilaan meer 'vrijheid' als mens. Maar we moeten toch ons aan bepaalde regels houden. Het is niet zo dat je nu in de maatschappij alles mag doen en laten. Er komen ook meer en meer regels. Regels die voor mij harder mogen aangepakt worden.
Paul Verhaeghe heeft ook een boek geschreven: 'identiteit' http://www2.standaardboekhandel.be/nl/video/z-boek-met-paul-verhaeghe-aflevering-van-191012
Samenvatting van zijn boek:
Maatschappelijke veranderingen hebben gezorgd voor een veranderd ik-gevoel. Paul Verhaeghe onderzoekt de effecten van dertig jaar neoliberalisme, vrijemarktwerking, privatisering en de relatie tussen de maakbare samenleving en onze identiteit. Wie wij zijn wordt zoals altijd bepaald door de context waarin wij leven. Die context bepaalt op dit moment: Wie geen succes heeft zal ziek zijn. De dwang tot succes en geluk blijkt een keerzijde te hebben: het leidt tot verlies aan zelfbesef, tot desoriëntatie en vertwijfeling. De mens is eenzamer dan ooit. De liefde is moeilijk te bereiken en betekenisvol leven is diepgaand problematisch geworden.
Vanuit zijn klinische ervaring als psychotherapeut laat Verhaeghe zien hoezeer de veranderde maatschappij doorwerkt in de hedendaagse individuele psychische problemen. Mensen komen met andere psychische klachten bij de psychiater dan voorheen.
Identiteit is een vervolg op Verhaeghe bestseller Liefde in tijden van eenzaamheid en zijn al even succesvolle Het einde van de psychotherapie.
Nederlands verplicht op de speelplaats?
Ik zeg ja : Als Anderstalige jongeren naar een Nederlandse school gaan, dan vind ik dit ook vanzelfsprekend dat ze Nederlands spreken. En dit dan niet enkel in de lessen, maar ook op de speelplaats. Want ik denk dat het voor de Nederlandse jongeren niet aangenaam is dat ze anderstalige jongeren horen praten in hun moedertaal. Deze Nederlandse jongeren verstaan er niets van en kunnen dan ook niet weten over wat ze dan bezig zijn. Het zou ook goed zijn voor de anderstalige jongeren om Nederlands te spreken in de speeltijd. Zo kunnen ze hun Nederlands beschouwen en leren ze met anderen communiceren.
Ik zeg niet dat je geen respect moet hebben voor hun moedertaal.
Hoe denk jij hierover? Reageer maar gerust!
Hoe zie ik onze samenleving de dag van vandaag?
Ik zie onze samenleving als meer Sociale Media - minder sociaal contact.
Als je eens rondom je kijkt zie je mensen enkel bezig met hun telefoon, i-pad en andere Sociale Media. De mensen worden als maar minder en minder sociaal, ze zoeken de sociale contacten met anderen niet meer op.
Dit komt niet enkel door de mensen, maar door dat ze meer en meer nieuwe technologische snufjes uitvinden. Het wordt een verslaving. De mensen van onze samenleving kunnen niet meer zonder al deze technologie. En dit is niet goed voor ons als mens. Wij hebben contact nodig van andere mensen, ons hart eens kunnen luchten tegen iemand, een knuffel.. En dit kan je niet met deze technologie. Sociale Media is ook slecht voor onze gezondheid en schoolprestaties gaan er onderuit.
Ik zie Sociale Media als negatief voor onze samenleving.
Er is ook jammer genoeg veel armoede in onze samenleving.
Een op de tien Vlaamse kinderen en jongeren groeit op in armoede. In een klas van twintig zitten dus gemiddeld twee arme kinderen. Panorama toont de werkelijkheid achter die cijfers. Vijf gezinnen met kinderen vertellen hoe ze creatief zijn met weinig, blij zijn met wat ze krijgen, maar ook dromen van wat niet kan : op reis gaan, lid worden van een voetbalclub, een eigen kamer, een computer. Ouders vertellen hoe ze worstelen met schaamte en schuldgevoelens en hoe ze hopen dat hun kinderen het beter zullen hebben. Een reportage van Phara de Aguirre en Jeremy De Ryckere.
Ik vind het erg dat mensen in Armoede moeten leven. Bij het bekijken van dit filmpje, deed het mij toch wel inzien dat dit zo erg is voor deze mensen. Ze hebben het zo moeilijk en proberen er alles aan te doen, om toch gelukkig te zijn. Vele mensen staan daar niet bij stil. Mensen denken vaak maar aan hun eigen leven. Als hun leven maar goed is, de andere mensen kunnen hen niet schelen. Jammer... dat er zo'n mensen zijn. Als iedereen dit filmpje eens zou goed bekijken en stilstaan hoe erg dit is. Gaan mensen misschien wel inzien dat er zoveel armoede is. Ik raad iedereen zeker aan om dit eens te bekijken!
Ik vind het erg dat mensen in Armoede moeten leven. Bij het bekijken van dit filmpje, deed het mij toch wel inzien dat dit zo erg is voor deze mensen. Ze hebben het zo moeilijk en proberen er alles aan te doen, om toch gelukkig te zijn. Vele mensen staan daar niet bij stil. Mensen denken vaak maar aan hun eigen leven. Als hun leven maar goed is, de andere mensen kunnen hen niet schelen. Jammer... dat er zo'n mensen zijn. Als iedereen dit filmpje eens zou goed bekijken en stilstaan hoe erg dit is. Gaan mensen misschien wel inzien dat er zoveel armoede is. Ik raad iedereen zeker aan om dit eens te bekijken!
Bekijk zeker eens deze reportage: http://www.canvas.be/programmas/panorama/server1-4fb24d04%3A13d7c2bafba%3A-177e
Kerstproject: 'Leven in een krabbenmand' 18/12/2014
‘Mensen die in de shit zitten kunt ge vergelijken met een mand vol krabben. Iedereen wil eruit, maar zo simpel is het niet. Iedere keer als ge een beetje houvast vindt aan de rand van de mand is er wel een andere krab die zich aan u vasthaakt en uw poot als steun wil gebruiken. Dan wordt ge weer opnieuw de dieperik ingetrokken.’
We zijn met de school naar een voorstelling geweest 'Leven in een krabbenmand'. De monoloog werd gespeeld door Marleen Merkx.
De voorstelling ging over een jonge vrouw die in armoede leeft. Ze verteld wat ze al allemaal heeft meegemaakt in haar leven. Deze situatie komt vaak voor in onze samenleving. We zien meer en meer mensen die leven in armoede. Zoals hierboven werd verwoord: 'Iedereen wil eruit, maar zo simpel is het niet'. Het is inderdaad niet makkelijk om uit armoede te geraken. Het vormt zich een soort cirkel, waarbij er steeds problemen bijkomen. En waar je moeilijk uitgeraakt. En als je dan iets hebt, komt er steeds terug iets bij. (circulatie)
Bron: http://www.gcdewildeman.be/programma/405/leven-in-een-krabbenmand/marleen-merckx
Kerstproject: 'Leven in een krabbenmand' 18/12/2014
‘Mensen die in de shit zitten kunt ge vergelijken met een mand vol krabben. Iedereen wil eruit, maar zo simpel is het niet. Iedere keer als ge een beetje houvast vindt aan de rand van de mand is er wel een andere krab die zich aan u vasthaakt en uw poot als steun wil gebruiken. Dan wordt ge weer opnieuw de dieperik ingetrokken.’
We zijn met de school naar een voorstelling geweest 'Leven in een krabbenmand'. De monoloog werd gespeeld door Marleen Merkx.
De voorstelling ging over een jonge vrouw die in armoede leeft. Ze verteld wat ze al allemaal heeft meegemaakt in haar leven. Deze situatie komt vaak voor in onze samenleving. We zien meer en meer mensen die leven in armoede. Zoals hierboven werd verwoord: 'Iedereen wil eruit, maar zo simpel is het niet'. Het is inderdaad niet makkelijk om uit armoede te geraken. Het vormt zich een soort cirkel, waarbij er steeds problemen bijkomen. En waar je moeilijk uitgeraakt. En als je dan iets hebt, komt er steeds terug iets bij. (circulatie)
Bron: http://www.gcdewildeman.be/programma/405/leven-in-een-krabbenmand/marleen-merckx
Waar gaat onze samenleving naar toe? Hier zijn gewoon geen woorden voor! Verschrikkelijk dat zoiets kan gebeuren. Er zijn hier meer dan 10 mensen doodgeschoten. Ik snap niet wat er in die terroristen hun hoofd omgaan. Ik heb hier echt geen woorden voor... Naar waar gaat onze samenleving naar toe? Wat gaan we nog allemaal verwachten in deze wereld? Verschikkelijk... Jammer, dat de samenleving zo in elkaar zit. VREDE zou welkom zijn.
'De vuist in de lucht, onze toekomst'
De boodschap van hoop, zachtheid en geweldloze opstanding.
Bond zonder naam
Wie zijn ze? Als meer dan 50 jaar bestrijdt Bond zonder Naam de verzuring van onze samenleving. Niet alleen met de spreuken. Ook met de kracht van haar sociale projecten en de maatschappelijke relevantie van haar campagnes over eenzaamheid, gevangenen, stilte,... genereert Bond zonder Naam beweging.
Wat doen ze?
Bond zonder Naam werkt met waarden
Bond zonder Naam werkt met waarden
Achter de inspirerende spreuken van Bond zonder Naam schuilt een breed vertakte pluralistische beweging. BZN brengt universele menselijke waarden in de praktijk door met concrete projecten de gemarginaliseerde mens opnieuw in het centrum van de maatschappij te plaatsen. Dit basiswerk krijgt een maatschappelijke dimensie via cross mediale sensibiliseringscampagnes gericht aan burgers en beleid.
De spreuken van Bond zonder Naam zijn het visitekaartje voor een breed aanbod aan projecten. Alle initiatieven die we nemen, verwijzen bovendien nog steeds naar die allereerste spreuk: 'Verander de wereld, begin met jezelf'.
Spreuk van Bond zonder Naam:
Als de mens meer zou (durven) delen, dan kan dit de eerste stap zijn naar vrede. Dit is hoe ik erover denk, wat ze willen medelen met deze spreuk.
Hoe denk jij hierover?
Website van BZN; http://www.bzn.be/nl/spreuk_van_de_maand
Dit agentschap ondersteunt het Vlaams integratiebeleid en bundelt alle diensten voor integratie, inburgering, sociaal tolk. Ze blijven garant staan voor een kwaliteitsvolle dienstverlening.
Website van VZW Orbit : http://www.kms.be/?menu_id=46
Onze samenleving:
Postmoderniteit: periode na de moderniteit.Alles wordt nu moderner. Zie het verschil tussen telefoon van vroeger en nu.
Secularisatie: meer 'wereld' worden van de wereld.
VROEGER |
NU |
Opgroeien in verbondenheid:
De omgevingscirkels (Anouk Depuydt)
Verbondenheid met ...
- Zichzelf:
We zoeken verbinding met onszelf, onze gevoelens, verlangens. Mensen moeten leren zich goed te voelen in hun vel, zichzelf aanvaarden.
- Andere(n):
'Mensen zijn geen mens zonder contact met andere'
- Materiële:
Wanneer mensen het materiële beter kennen, dan groeit ook de verantwoordelijkheid en de zorg ervoor.
- Groep/samenleving/cultuur:
Iedere mens/groep in kleinere of grotere samenlevingsverbanden verdient respect. ieder mens/groep heeft mogelijkheden en kwaliteiten en dient in zijn eigenheid te worden gewaardeerd. zo groeit verbondenheid tussen de mens en de gemeenschap waarin hij leeft en tussen groepen en grotere samenleving.
http://www.klasse.be/archief/hij-is-begonnen/
Cursus; Mens en Samenleving
Het Rijnlands model
Het Rijnlands model wordt gebruikt voor een systeem van maatschappelijke ordening. Het veronderstelt een overheid die zich actief bezighoudt met zaken als milieu, ruimtelijke ordening, onderwijs en sociale vraagstukken. In deze zin wordt ook wel van de sociale verzorgingsstaat gesproken.
Kinderen en waarden
Living Values op school betekent dat er aandacht is voor het ontdekken van de bijzondere waarden die jij in je hebt; dat er ruimte is om naar je gevoelens en zonder oordeel naar je emoties te kijken; dat je mag gaan beseffen dat je uniek bent en dat jouw mening, jouw smaak, jouw eigen geschiedenis ertoe doen; dat je ontdekt wat je voor een ander kunt betekenen; dat je samen met je klasgenoten mag ervaren dat ieders eigen weg een andere is maar niet een mindere of betere; en dat je, naarmate je het beter klaarspeelt je acties en je woorden in overeenstemming te laten zijn met je waarden, je steeds ‘waardiger’ gaat voelen. Je hebt nu zelfrespect. Je kunt met opgeheven hoofd rondlopen. En van jezelf houden.
http://www.livingvalueseducation.nl/kinderen/Ik vind het belangrijk dat we kinderen de ruimte moeten geven om het te ontdekken. Kinderen hebben veel kwaliteiten, belangrijk als kleuterjuf hierop in te spelen. Kinderen de waarden meegeven die jij belangrijk vind.
I Have A Dream - Martin Luther King.
Martin Luther King wilde vooral door deze uitspraak, mensen de weg vrijmaken voor meer arbeidsplaatsen, vrijheid en gelijkheid. Hij wil dat onze samenleving gelijk is, dat er geen verschil is tussen de blanke en zwarte mensen.
Ik kan mij er wel in vinden dat hij vrede wil tussen alle mensen van de samenleving. Maar ik denk vooral dat je dit niet kan waarmaken. Want iedereen is verschillend in zijn eigen denken. Ik weet zeker dat vele andere mensen een andere mening hebben over deze uitspraak van Martin Luther King.
Hij heeft de durf getoond om de eerste stap te zetten naar gelijkheid.
Nu is het aan alle mensen van onze samenleving om het ook waar te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=Z8zj--UT3MI
Dag Sharon,
BeantwoordenVerwijderenIk ben akkoord over hoe jij denkt over onze samenleving. De mens is veel te veel bezig mijn zijn gsm, computer... En daardoor verminderd het sociaal contact. Jammer! Want sociaal contact heb je nodig als mens! En dit niet enkel via deze technologische snufjes, maar in de werkelijkheid heb je de mens nodig. Ook het artikel dat je er bij geplaatst hebt. Dat meer mensen ook inkopen online doen. Als ieder mens dit zal beginnen doen, dan zal het sociaal contact helemaal verdwijnen! Ik weet nog in mijn tijd, dan hadden we enkel brieven om elkaar te horen. En nu gaat dit allemaal zoveel gemakkelijker. Jammer, dat onze samenleving enkel nog draait rond de technologie.
Groetjes!
Beste Christel
BeantwoordenVerwijderenIk wil je alvast bedanken voor je reactie.
En het is inderdaad waar, de mens heeft sociale contacten nodig. En zeker in werkelijkheid. Want via de computer, gsm is het wel makkelijk om je contacten te behouden, maar daarmee zie je de persoon jammer genoeg niet... De mens kan gewoon niet meer zonder de technologische snufjes.
Hallo Sharon,
BeantwoordenVerwijderenEven een reactie over het stukje van 'Martin Luther King'. Net als jou geloof ik ook dat volledige wereldvrede bijna onmogelijk meer is. Zoals je zegt, iedereen is verschillend in zijn denken, iedereen heeft ook een verschillende invulling van wat vrede voor hen is. En daarnaast leven vele verschillende godsdiensten samen in één wereld. Jammer genoeg is godsdienst dan ook vaak de aanleiding voor oorlog.
Groetjes,
Sandrine
Hallo Sandrine
BeantwoordenVerwijderenJe hebt hier inderdaad gelijk dat we een samenleving zijn met verschillende godsdiensten en dat de godsdienst vaak de aanleiding tot oorlog is. Jammer genoeg...
Zie hier ook maar eens de gebeurtenis van de aanslag in Parijs.
Bedankt voor je reactie!
Dag Sharon
BeantwoordenVerwijderenWat betreft dat hoofddoekenverbod vind ik het ook moeilijk te oordelen of dit wel of niet kan. Voor ik de casus bestudeerde was ik van mening dat hoofddoeken niet toegelaten moeten worden. Dit dacht ik omdat ik het gevoel heb dat een hoofddoek de optimale integratie belemmert. Anderzijds weet ik van de casus dat die mensen zich naakt voelen zonder hoofddoek. Het is te vergelijken hoe wij ons voelen mocht men in badpak rondlopen. Het is een dilemma waar ik de ideale oplossing niet echt voor weet. Mijn mening leunt wat meer aan bij het toelaten omdat die mensen het recht hebben te zijn wie ze zijn.
Kimberly Demeyere